– Proaktiv support sätter ny standard för managerade nätverkstjänster

Lästid: 12 minuter.

Med hjälp av AI och smarta övervakningsverktyg kan responstiden vid nertid minskas från minuter till millisekunder. Om den överhuvudtaget behöver uppstå. Det säger Marius Grimestrand, chef för Nordic Incident Management på GlobalConnect – ett team som sätter en helt ny standard för managerade nätverkstjänster i Norden. Läs hur de använder innovativa och proaktiva arbetssätt för att säkra kritisk infrastruktur för såväl privata företag som offentliga verksamheter.

Marius Grimestrand konstaterar att över hälften av all internettrafik i Norden går via GlobalConnect, vilket kommer med ett stort ansvar:

– Det ingår i vårt uppdrag som tung aktör att säkra upp kritisk infrastruktur, även när belastningen går upp av olika skäl. Våra kunder ska inte behöva tänka på sin uppkoppling i det läget, utan kunna fokusera fullt ut på sin kärnverksamhet. Oavsett om det är ett sjukhus, en butikskedja eller ett enda kontor.

Han är tydlig med sitt och teamets mål: att erbjuda den bästa nätverksdriften på den nordiska marknaden. Men vad innebär det rent konkret?

– Som kund hos oss ska du inte behöva leta efter numret till supporten, fastna i telefonkö eller få ett ärendenummer och vänta på återkoppling. Istället ska vi som partner hitta felet och påbörja felsökning och korrigering innan du ens hinner märka att en accesspunkt ligger nere.

Övervakning: 24/7 med smarta AI-verktyg

För att lyckas använder Marius och hans team smarta verktyg som övervakar tillgängligheten hos kundernas nätverkslösningar 24/7. Från sommaren 2025 sker övervakningen i en AI-driven plattform. Detta möjliggör en helt ny nivå av proaktivitet och effektivitet, förklarar Marius:

– Säg att ett fel skulle uppstå någonstans i våra nätverk, eller i en accesspunkt hos en av våra företagskunder. Då kommer vårt system direkt att trigga igång lämpliga åtgärder. Från analys och felsökning till att skicka ut en tekniker, beställa en reservdel och informera kunden om vad som händer – allt kommer att ske per automatik, utan manuell hantering.

Läs om hur elektronikkedjan POWER, med över 220 butiker framtidssäkrar sin nätverksstrategi med hjälp av GlobalConnects helhetslösning-  Smarconnect.

“Nu går vi från proaktivitet till prediktivitet”

Marius är stolt över att leda ett team i absoluta framkant:

– Vi är först ut i Europa med att implementera AI och automatisering i den här skalan. Det är en enorm transformation, inte bara med AI-plattformen i sig, utan också i hur vi arbetar. 

Eftersom plattformen samlar in och analyserar data kontinuerligt blir systemet hela tiden bättre på att förutspå potentiella problem, fortsätter han.

– Därmed går vi från att vara proaktiva till att bli prediktiva i vår service till kunderna. Vi kommer att kunna sätta in åtgärder som gör att ett avbrott inte ens behöver uppstå. Den servicenivån skulle jag säga att vi är ensamma om att kunna erbjuda idag.

Direktkontakt med kunniga tekniker – utan att passera first line

AI-utvecklingen till trots: mänsklig kunskap kommer att vara fortsatt högt prioriterad.

– Vi satsar stort på att kompetensutveckla våra tekniker. De ska kunna våra tjänster och utan och innan. Vi har också valt att gå ifrån det traditionella supportupplägget med first och second line, för att istället ha en enda servicefunktion. Det innebär att du som kund alltid har kontakt med en utbildad tekniker som kan vidta rätt åtgärd på en gång, förklarar Marius.

Innovation och proaktivitet som gynnar kunden – oavsett sektor

Den höga kunskapsnivån möjliggör också innovation som kunderna kan dra nytta av:

– Till exempel har vi tagit fram ett uppskattat Black Week-koncept för våra retailkunder. Då gör vi en ‘hälsocheck’ av nätverkens backuper i god tid för att minimera risken för nertid under denna viktiga period. Vi säkrar också upp beredskapen hos våra montörer för att kunna få ut ny utrustning med expressleverans om något ändå går ner, berättar Marius.

För andra verksamheter är det andra – betydligt allvarligare – tillfällen då nätverken bara inte får gå ner.

– Vi följer nyhetsbevakningen noggrant för att kunna agera snabbt vid stora, utmanande händelser som exempelvis översvämningar och våldsdåd. Det har vi fått otroligt mycket uppskattning för, avslutar Marius.

Är proaktiv support framtiden? Läs vad IT-ledare säger om smartare nätverkslösningar – ladda ner rapporten nu.