– Koppla upp din pop-up-butik snabbt, säkert och inom budget
Lästid: 4 minuter.
Brukar du som it-chef få höra om nästa pop-up-etablering sist av alla? Det är tyvärr mer regel än undantag inom retail. Detta trots att en stabil och säker internetuppkoppling är lika avgörande som fungerande el för att kunna öppna butiken. Här får du fem tips för en mer tids- och kostnadseffektiv process inför nästa nyöppning. Du lär dig också lösningarna som i nödfall gör dig redo på mindre än en vecka – utan att kompromissa med cybersäkerheten.
En pop-up-butik är ett smart och flexibelt sätt för ditt retailföretag att möta era kunder på en ny plats. Ni kan till exempel testa ett nytt läge inför en potentiellt långsiktig etablering, skapa en tillfällig konceptbutik på en exklusiv adress eller ordna en tidsbegränsad utförsäljning. Möjligheterna är många, vilket har gjort pop-ups till ett populärt fenomen bland butiks-, kafé- och restaurangkedjor. Åtminstone bland deras sälj- och marknadsavdelningar.
Jobbar du som it-chef kanske du snarare får ett visst stresspåslag när pop-ups kommer på tal. Om du någon gång har fått höra “Vi öppnar en pop-up nästa vecka, visst fixar du uppkopplingen?” så vet du precis vad vi menar. Den interna förståelsen för it-infrastruktur saknas ofta i företag där kärnverksamheten är något helt annat.
Därför kommer här några tips för hur du skapar bättre förutsättningar att leverera en snabb, säker och kostnadseffektiv lösning nästa gång.
5 tips till dig som it-chef inför nästa pop-up-etablering
1. Håll dig i loopen med etableringsgruppen
Infrastrukturen för kommunikation borde vara en självklar del av den “rumsa” (rumsbeskrivning) som alla kedjor har inför nyetableringar, med specifikationer på inredning, golv, hyllor med mera. Håll därför löpande tät kontakt med företagets etableringsgrupp så att du alltid är i loopen och kan börja planera i tid.
2. Ta reda på vilken nivå pop-up-butiken behöver hålla
För att avgöra hur stort it-projekt som krävs för att etablera en ny pop-up-butik, och kunna planera därefter, behöver du veta vilken typ av etablering det rör sig om. Ska kundupplevelsen motsvara standarden hos era övriga butiker redan från start? Eller rör det sig om ett enklare test av ett läge, där kunden till en början inte ens kommer att möta företagets varumärke?
3. Kolla upp möjligheten att ansluta till fastighetsnätet
Ska du etablera din pop-up i ett köpcentrum eller någon annanstans med många befintliga butiker finns förmodligen redan en fiberinfrasktruktur på plats. Frågan är vad det kostar att ansluta sig till den via fastighetsnätet.
Inte sällan innebär detta en engångskostnad på tiotusentals kronor, vilket blir svårmotiverat vid en tillfällig etablering. Undersök därför möjligheten att få med anslutningen “på köpet” i hyresavtalet för lokalen istället. Stäm av detta med fastighetsägaren i ett tidigt skede, eftersom det är i inledningen av samarbetet som du har bäst förhandlingsläge.
4. Överväg om mobilnät kan vara “good enough”
Att koppla upp din popup-butik mot 4G- eller 5G-nätet är betydligt snabbare och billigare än att dra in ny fiber eller ansluta till ett fastighetsnät. Och beroende på företagets behov och önskemål kan det vara fullt tillräckligt för att driva butiken även en längre period.
Med mobilnät behöver du dock tänka på att bandbredden kan bli lägre än med fiber, och att uppkopplingen påverkas av hur många som använder den samtidigt. Det gör att du kan behöva anpassa butikens nätanvändning för att minska den totala belastningen. Det kan handla om att avstå från att ge kunderna access till gäst-wifi och att prioritera printade skyltar istället för digitala skärmar i butiksinredningen. Att ta betalt via kassasystem och mobila POS (points of sales), exempelvis surfplattor som medarbetarna bär med sig på butiksgolvet, går däremot alldeles utmärkt med 4G eller 5G.
5. Välj rätt it-partner
Med en helhetspartner för både installation och drift av pop-up-butikens nätverkslösningar kan du och dina kollegor använda såväl tid som budget på ett effektivare sätt. Några viktiga kriterier att hålla utkik efter i valet av samarbetspartner är:
– Lång erfarenhet av retail i allmänhet och pop-ups i synnerhet
– Snabbfotad och flexibel organisation som kan agera på kort varsel
– Hög standard inom cybersäkerhet
– Support med tillgänglighet 24/7
Vidare läsning
4 sätt att optimera butiksupplevelsen med teknikens hjälp
Så bygger du in cybersäkerhet från grunden med en helhetslösning för it
Guide: 8 steg till en cybersäker retailkedja (utan att spräcka din it-budget)