Bastard Burgers
Lästid: 16 minuter.
Digital transformation gör Bastard Burgers redo för tillväxt
Att rensa upp i it-miljön står sällan överst på priolistan i växande bolag – trots att den som gör sin hemläxa har ett stort försprång mot konkurrenterna. Låt dig inspireras av Bastard Burgers målmedvetna resa mot en skalbar och effektiv digital infrastruktur, byggd med GlobalConnects nätverkslösning som grund. Läs om vägvalen som gör att företaget står väl rustat för fortsatt expansion i en tid när andra i branschen bromsar.
Streetfoodkedjan Bastard Burgers grundades i Luleå 2016 och omfattar idag närmare 80 restauranger. De flesta finns i Sverige, men kedjan har även etablerat sig i Finland och Norge.
Johnny Bröms, Global Chief Digital & Tech, kom till Bastard Burgers 2023. I den här intervjun delar han lärdomar från företagets omfattande digitala transformation, men också insikter om den moderna it-chefens nya affärsorienterade roll. Du får dessutom ta del av hans bästa tips för en väl förankrad it-strategi som håller i längden.
Fokuset var fler restauranger – inte skalbar it-miljö
Men låt oss börja med att backa bandet till den guldålder som rådde för hamburgerkedjor innan coronapandemin slog till. Restaurangerna öppnade i ett så snabbt tempo att den digitala infrastrukturen hade svårt att hänga med. Bastard Burgers var inget undantag, berättar Johnny:
– Sedan starten 2016 har fokuset varit tillväxt och att bygga ett starkt varumärke, snarare än att sätta tydliga processer och rutiner inom it-verksamheten. När jag kom in 2023 såg jag att vi behövde fortsätta driva försäljning, men också etablera en stabil och säker plattform för en mer kontrollerbar och skalbar it-miljö – en förutsättning för att kunna expandera hållbart och lönsamt. Annars riskerar du att skala upp problemen i takt med att verksamheten växer.
“Nätverket är grunden till att allt annat fungerar”
Ett område som Johnny och hans team valde att fokusera på i ett tidigt skede var företagets nätverkslösning.
– Nätet är grunden till att allt annat ska fungera, från betalsystemen till att kunna spela musik i restaurangerna. Stabila nätverk är också en avgörande del av att vara compliant med regelverk som PCI DSS, förklarar Johnny.
Det fanns onekligen utmaningar att ta tag i, inte minst eftersom upplägget kunde se olika ut mellan restaurangerna.
– Hos vår dåvarande nätleverantör hade vi separata avtal med flera olika underleverantörer. Segmentering och konfigurering var inte uppsatt på ett enhetligt sätt. Det här gjorde det svårt att få en överblick över driften och kostnaderna.
Från fragmenterat upplägg till enhetlig helhetslösning
För att få hjälp att ta ett nytt helhetsgrepp om Bastard Burgers nätverkslösning vände sig Johnny till GlobalConnect, där han hade personliga kontakter från tidigare roller i sin karriär.
– Det blev snabbt tydligt att GlobalConnect förstod vad vi behövde, hade kunskap och kapacitet att leverera det, och dessutom kunde erbjuda ett rimligt pris.
Tillsammans kom man fram till en plan för att förse alla Bastard Burgers restauranger och kontor i Norden med en stabil och enhetligt konfigurerad digital infrastruktur genom helhetskonceptet SmartConnect. Lösningen omfattar bland annat:
- Managed LAN & WiFi för trygga lokala nätverk
- SD-WAN som kopplar samman olika arbetsplatser och molntjänster säkert och krypterat
- Nätverksövervakning 24/7 för att upptäcka och åtgärda eventuella driftstörningar innan de påverkar verksamheten
- Mobil backup för maximal redundans
Effektiv implementering: 77 restauranger på 8 månader
Tidsplanen för implementationen var ambitiös, berättar Johnny. Särskilt i början var det bråttom, eftersom några av restaurangerna hade befintliga avtal som löpte ut.
– Målet var att rulla ut lösningen i samtliga restauranger under 2024. Det lyckades så när som på en enda, som vi valde att skjuta på till efter julledigheterna. Men att fixa 77 restauranger på åtta månader är en bedrift jag tycker att både vi på Bastard Burgers och GlobalConnect ska vara stolta över.
Sedan den nya nätverkslösningen implementerades har Bastard Burgers märkt av en stabilare uppkoppling och färre supportärenden. Det har i sin tur gett gladare restaurangchefer, som slipper krångel med allt från betalsystem till musikanläggningar. Även om det initialt krävs en städning även på den sidan för att sätta upp allt korrekt mot den nya nätverksstrukturen.
– Men den största vinsten är att vi nu har kontroll över våra nätverk och en standard att följa för varje ny restaurang. Det ska inte finnas några speciallösningar, utan allt ska konfigureras och segmenteras på samma sätt, konstaterar Johnny.
Standardisering och konsolidering för bättre överblick och mindre administration
Att få till en enhetlig nätverkslösning i hela företaget var en viktig milstolpe, men det innebär inte att företagets digitala transformation är slutförd, enligt Johnny. Han beskriver en långsiktig process med fyra övergripande faser: pain, foundation, agile och slutligen business oriented.
– Resan tar aldrig slut. Men vi är i stort sett klara med foundation-fasen, där nätverket var en stor pusselbit, men inte den enda. Vi har även genomfört konsolideringar och standardiseringar inom våra ITSM-processer, betallösningar, klientmanagering och interna kommunikationssystem. Det ska vara ordning och reda i alla våra restauranger och kontor, helt enkelt.
Som en del av resan har Bastard Burgers förändrat hur man jobbar med sourcing och leverantörssamarbeten, fortsätter Johnny:
– Ju fler olika system som ska integreras med varandra, desto större är risken att det bryts någonstans i kedjan. Och när ett fel uppstår blir det dessutom svårare att hitta och åtgärda.
Istället för att behöva hantera ett stort antal leverantörer och avtal har Bastard Burgers därför stegvis gått över till strategiska och långsiktiga samarbeten med ett fåtal väl valda partners, där GlobalConnect är ett exempel. Fördelarna med detta upplägg är snabbare kontaktvägar och mindre intern administration, men också en mer överskådlig och välintegrerad systemflora.
“Allt som inte är core har vi lagt ut externt”
De vägval Bastard Burgers har gjort innebär också att man inte behöver upprätthålla en stor it-avdelning inhouse, utan klarar sig med färre än tio personer, förklarar Johnny:
– Vi är ett litet men samspelt team som också jobbar väldigt tätt med Operations. Tillsammans kan vi fokusera helt och hållet på att stötta kärnverksamheten. Allt som inte är core har vi lagt ut externt.
Ett exempel på teknikens betydelse för kärnverksamheten är de skärmar i restaurangernas kök som hjälper personalen att hantera beställningar på ett mer effektivt och enhetligt sätt.
– Sedan IT och Operations började jobba tätare ihop har vi halverat produktionstiden för maten i våra restauranger. Istället för 20-25 minuter tar det nu bara 8-10 minuter att få klart en måltid.
Affärsnära IT – en överlevnadsfråga för moderna företag
Johnny är märkbart engagerad i allt från varumärket och gästupplevelsen till kökspersonalens förutsättningar att bygga burgare snabbt. Hur självklar är den här inställningen för en it-chef?
– Att förstå affären är en överlevnadsfråga idag. Personligen tycker jag att det är väldigt kul, men det är också ett måste för en modern it-chef.
Affärsfokuset hänger ihop med it-funktionens förändrade roll i företagen, menar Johnny:
– Tidigare sågs IT som en ren supportfunktion. Men idag är digitaliseringen helt avgörande för att driva affären. Därför är det en självklarhet att it-chefen är involverad i det övergripande strategiarbetet tillsammans med övriga i ledningen.
På Bastard Burgers har det sedan starten varit naturligt att Johnny som it-chef rapporterar direkt till vd:n, och att företaget arbetar krossfunktionellt på högsta ledningsnivå för att driva affären framåt.
– Resan som vi inledde 2023 följer en långsiktig plan som vi har satt gemensamt i ledningen, utifrån vilka initiativ vi ser kommer att ge störst värde. Kommer det in önskemål från sidan som avviker från planen kan vi självklart titta på det. Man måste kunna vara flexibel. Men om det inte finns en supertydlig ROI så är det planen som gäller. Och hittills ligger vi helt enligt fas med den, konstaterar Johnny.
“Det är sunt att inte alltid få de resurser man vill ha”
I en stor undersökning bland it-chefer vittnar många av Johnnys branschkollegor om bristande budget för att leverera det som deras verksamheter behöver. Johnny känner delvis igen bilden, men vill också nyansera den:
– Det kan absolut finnas en obalans mellan krav och resurser på sina håll, där verksamheten vill att IT ska göra mer, utan att förstå vad det innebär. Samtidigt är det sunt att utmanas och inte alltid få den budget man vill ha. Som it-chef har jag samma ansvar som alla andra ledare att driva mitt område så effektivt som möjligt. Om jag ber om mer resurser får jag “vad tjänar vi på det?” som motfråga, vilket jag ser som helt rimligt.
Enligt Johnny kan det vara svårare att få gehör för satsningar som inte syns tydligt ut mot gästerna, men som är viktiga för den långsiktiga stabiliteten. Även här går det dock att visa på värdet, poängterar han:
– Mitt uppdrag som it-chef är inte bara att driva nya initiativ, utan också att lyfta fram förbättringar i den dagliga driften. Och där lyser lamporna numera grönt istället för rött, konstaterar han nöjt.
Digital förflyttning har gett försprång i tuffare tider
På senare tid har den forna guldåldern för premiumburgare ersatts av en verklighet där flera kedjor kämpar med lönsamheten, och i vissa fall tvingas stänga restauranger. Enligt Johnny sticker Bastard Burgers ut bland konkurrenterna – mycket på grund av det grundliga arbetet med att rensa upp it-miljön:
– Vi gjorde den resan i rätt tid, och med rätt partners. Det har gjort oss bättre rustade för tuffare tider. Så medan andra skalar ner planerar vi att växa. Och istället för att se nyöppningar som ett stressmoment för it-avdelningen är vi taggade varje gång.
Nu blickar företaget framåt mot nästa fas, där man kommer att fokusera ännu mer på gästerna.
– Just nu tittar vi på tekniska lösningar för ett lojalitetsprogram. För att lyckas med satsningen behöver vi också förstå våra gäster på djupet. Varför kommer de till just oss? Vad får dem att komma tillbaka nästa gång? Vad kan göra att vi tappar dem? Det är ett spännande arbete som jag verkligen ser fram emot, avslutar Johnny.
Summering: Johnnys 5 råd för en långsiktigt hållbar it-strategi
- Se till att du som it-chef förstår företagets affär i grunden
- Förankra strategin i ledningen så att alla funktioner följer en gemensam plan
- Standardisera och konsolidera it-miljön för att kunna expandera effektivt, hållbart och säkert
- Skala ner antalet leverantörer och satsa på långsiktiga samarbeten med ett mindre antal noggrant utvalda partners
- Outsourca allt som inte tillhör kärnverksamheten så att interna resurser kan fokusera på att stötta affären
Upptäck mer av vad GlobalConnect kan erbjuda
Vill du inspireras av andra verksamheter som har valt it-lösningar från oss på GlobalConnect? Läs gärna fler av våra kundberättelser. Är du istället nyfiken på hur vi kan hjälpa just din organisation? Kontakta oss via formuläret nedan så berättar vi mer!