– Managerade tjänster för IT – då är det rätt val

Lästid: 6 minuter.

Att köpa in allt från nätverk till säkerhetslösningar som managerade tjänster, istället för att drifta internt, blir allt mer populärt. Vad beror den ökade efterfrågan på? Och hur vet du om din verksamhet skulle tjäna på att låta en extern partner hantera hela eller delar av er it-miljö? Här får du svar på dessa frågor och mer från Peter Aspling, produktchef på GlobalConnect.

Först och främst: vad innebär det att en it-tjänst är managerad?

Att köpa in it som managerad tjänst innebär att du outsourcar hela eller delar av din verksamhets it-infrastruktur till en extern partner som inte bara hanterar installationen, utan även löpande drift och underhåll.

Vilka delar av it-miljön är vanliga att köpa in som managerade tjänster?

Här är några exempel på tjänster som ofta köps in i managerad form:

Vad tjänar din verksamhet på att använda managerade it-tjänster?

Här är fyra fördelar med att köpa managerade it-tjänster, jämfört med mer traditionella upplägg där din organisation hanterar hela it-miljön internt:

  1. Skalbarhet och flexibilitet: Du kan enkelt utöka (eller minska) tjänsternas omfattning i takt med att behoven i din organisation förändras.
  2. Kostnadskontroll: Du slipper stora investerings- och underhållskostnader i hård- och mjukvara och betalar istället en fast kostnad utifrån löpande användning. Detta gör det också enklare att överblicka dina it-kostnader över tid.
  3. Framtidssäkring: Dina managerade tjänster underhålls och uppdateras löpande, utan att du och dina medarbetare behöver lägga tid och resurser på teknisk support, säkerhetspatchning eller omvärldsbevakning kring cyberhot och regelverk.
  4. Minskat personberoende: Att vara beroende av specifika individer för något så grundläggande som it-driften gör din verksamhet väldigt sårbar. Med managerade tjänster får du tillgång till nischad expertis utan att behöva rekrytera (och behålla) den it-kompetens som krävs på dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad.

Skärpta säkerhetskrav ökar intresset för outsourcad it

Peter Aspling, produktchef på GlobalConnect, ser ett växande intresse för managerade it-tjänster; framför allt bland större företag och organisationer. Växande behov inom cybersäkerhet är en viktig förklaring, menar han:

– I takt med att cyberattackerna blir fler, samtidigt som regelverken skärps, blir riskerna helt enkelt för stora för att it-chefen ska vilja bära hela ansvaret själv. När NIS2-direktivet kom såg vi till exempel en större efterfrågan på SOC och andra managerade säkerhetstjänster.

“Många underskattar kostnaden för lifecycle management”

Står du i valet och kvalet mellan att drifta internt och outsourca hela eller delar av din it-miljö? Vad som passar din verksamhet bäst beror framför allt på vilka resurser du har – både budget- och kompetensmässigt – och vart du vill rikta dem långsiktigt, förklarar Peter.

– Att köpa in och installera hård- och mjukvara är dyrt och komplext i sig, med höga kostnader för utrustning, licenser med mera. Många underskattar också vikten av lifecycle management och hur mycket kompetens och resurser som krävs för att underhålla lösningen över tid, med allt från reservdelslager till säkerhetsuppdateringar.

Tips! Står du inför en it-upphandling för en verksamhet i offentlig sektor? Ladda ner och läs upphandlingsguiden för att undvika vanliga misstag – och få ut ett större värde av både processen och avtalet du landar i.

Med ett tydligt SLA vet du alltid var ansvaret ligger

Att ta hjälp av en extern partner för att upprätthålla en säker och effektiv it-lösning kan upplevas som en lättnad – men också som en kontrollförlust. Peter understryker vikten av ett tydligt SLA (Service Level Agreement) mellan din organisation och it-leverantören du väljer:

– Om något händer, hur snabbt kan du räkna med att leverantören åtgärdar problemet? Och vem står för vilka kostnader? Sådant är viktigt att komma överens om när ni ingår avtal. Se det ungefär som en försäkring, där du väljer vilken nivå av trygghet du behöver och är beredd att betala för.

Helhetslösningar populära bland större bolag

Ju större och mer komplex en verksamhet är, desto vanligare är det att man efterfrågar en helhetslösning där den externa partnern tar hand om det mesta, berättar Peter:

– Vi på GlobalConnect levererar sådana lösningar till flera stora företag och organisationer genom vårt koncept SmartConnect. Då skräddarsyr vi alla konfigurationer och uppsättningar utifrån behov och önskemål och sköter sedan hela den löpande driften, inklusive underhåll, support och uppdateringar.

Även den som överlåter uppsättning och drift av sin it-lösning till en extern partner på detta sätt kan dock hålla koll på det viktigaste, poängterar Peter:

– Vår kundportal ger en överblick som dagens it-chefer uppskattar. Inte bara över fakturor och andra dokument, utan även över status på alla siter och accesspunkter. Vi erbjuder övervakning av våra managerade nätverk 24/7, men många vill kunna gå in och kika själva på en övergripande nivå.

 

Tips! Vill du veta mer om hur managerade tjänster kan öka din avkastning och bidra till ökad säkerhet? Läs vår guide här!