Vill du bolla dina it-behov med en expert?
Fyll i dina uppgifter så hör någon av våra experter av sig inom kort för att ta reda på mer om dina behov och förutsättningar.
Lästid: 6 minuter.
Här är fyra fördelar med att köpa managerade it-tjänster, jämfört med mer traditionella upplägg där din organisation hanterar hela it-miljön internt:
Peter Aspling, produktchef på GlobalConnect, ser ett växande intresse för managerade it-tjänster; framför allt bland större företag och organisationer. Växande behov inom cybersäkerhet är en viktig förklaring, menar han:
– I takt med att cyberattackerna blir fler, samtidigt som regelverken skärps, blir riskerna helt enkelt för stora för att it-chefen ska vilja bära hela ansvaret själv. När NIS2-direktivet kom såg vi till exempel en större efterfrågan på SOC och andra managerade säkerhetstjänster.
Står du i valet och kvalet mellan att drifta internt och outsourca hela eller delar av din it-miljö? Vad som passar din verksamhet bäst beror framför allt på vilka resurser du har – både budget- och kompetensmässigt – och vart du vill rikta dem långsiktigt, förklarar Peter.
– Att köpa in och installera hård- och mjukvara är dyrt och komplext i sig, med höga kostnader för utrustning, licenser med mera. Många underskattar också vikten av lifecycle management och hur mycket kompetens och resurser som krävs för att underhålla lösningen över tid, med allt från reservdelslager till säkerhetsuppdateringar.
Tips! Står du inför en it-upphandling för en verksamhet i offentlig sektor? Ladda ner och läs upphandlingsguiden för att undvika vanliga misstag – och få ut ett större värde av både processen och avtalet du landar i.
Att ta hjälp av en extern partner för att upprätthålla en säker och effektiv it-lösning kan upplevas som en lättnad – men också som en kontrollförlust. Peter understryker vikten av ett tydligt SLA (Service Level Agreement) mellan din organisation och it-leverantören du väljer:
– Om något händer, hur snabbt kan du räkna med att leverantören åtgärdar problemet? Och vem står för vilka kostnader? Sådant är viktigt att komma överens om när ni ingår avtal. Se det ungefär som en försäkring, där du väljer vilken nivå av trygghet du behöver och är beredd att betala för.
Ju större och mer komplex en verksamhet är, desto vanligare är det att man efterfrågar en helhetslösning där den externa partnern tar hand om det mesta, berättar Peter:
– Vi på GlobalConnect levererar sådana lösningar till flera stora företag och organisationer genom vårt koncept SmartConnect. Då skräddarsyr vi alla konfigurationer och uppsättningar utifrån behov och önskemål och sköter sedan hela den löpande driften, inklusive underhåll, support och uppdateringar.
Även den som överlåter uppsättning och drift av sin it-lösning till en extern partner på detta sätt kan dock hålla koll på det viktigaste, poängterar Peter:
– Vår kundportal ger en överblick som dagens it-chefer uppskattar. Inte bara över fakturor och andra dokument, utan även över status på alla siter och accesspunkter. Vi erbjuder övervakning av våra managerade nätverk 24/7, men många vill kunna gå in och kika själva på en övergripande nivå.
Fyll i dina uppgifter så hör någon av våra experter av sig inom kort för att ta reda på mer om dina behov och förutsättningar.