– Vad är DDoS-attack? 5 tips för att skydda ditt företag

Lästid: 12 minuter.

En DDoS-attack (Distributed Denial of Service) är en cyberattack där en angripare försöker ta ner en webbplats eller ett system genom att översvämma det med massor av trafik, vilket gör det otillgängligt för vanliga användare. Målet är att hindra folk från att komma åt sidan eller tjänsten.

Så här funkar det: Angriparen använder ofta ett botnät – ett nätverk av hackade datorer som skickar enorma mängder trafik mot målet. Trafiken kan vara allt från vanliga förfrågningar till skadlig kod, och allt är gjort för att överbelasta systemet och få det att krascha.

Varför växer oron för DDoS-attacker?

DDoS-attacker blir allt vanligare och mer avancerade, vilket gör att företag står inför större risker än tidigare. Under de senaste åren har intensiteten av dessa attacker ökat markant. Detta beror på att angripare nu använder mer komplexa metoder, såsom multivektorsattacker, där olika typer av överbelastningstaktiker används samtidigt för att lamslå systemet.

Attackerna kommer heller inte alltid från cyberbrottslingar. Ibland kan det vara hobbyhackare, eller en missnöjd kund eller anställd som beställer en DDoS-attack från professionella hackare för att hämnas. Vilket signalerar hur osammansatt och enkelt det är att genomföra attackerna i princip vem som helst kan bli angripare, vilket gör det svårare att förutse och skydda sig mot hotet.

DDoS-attack: Hur påverkas företag?

  • Downtime: En av de mest omedelbara effekterna är att företagets tjänster, som webbplatser eller e-postsystem, blir otillgängliga under attacken. Detta kan leda till avbrott i verksamheten, vilket påverkar produktivitet och kundnöjdhet.
  • Intäktsförlust: När en DDoS-attack förhindrar kunder från att komma åt en webbplats eller genomföra köp, kan företaget förlora intäkter. För e-handelsföretag och företag som är beroende av online-tjänster kan förlorade intäkter vara allvarliga, särskilt om attacken pågår under en längre tid.
  • Skadar ryktet: Långa avbrott och osäkerhet kring ett företags tillgänglighet kan allvarligt skada dess rykte. Kunder och affärspartners kan tappa förtroendet och vända sig till konkurrenter, vilket kan leda till långsiktiga konsekvenser för kundrelationerna.

Många företag, oavsett storlek, är dåligt förberedda för DDoS-attacker. De som har ett skydd har ofta blivit utsatta tidigare eller har erfarenhet från andra företag. Tyvärr tror många att DDoS-attacker är osannolika och inte så allvarliga om de inträffar. Men sanningen är att alla typer av företag är potentiella måltavlor. Men genom att förbereda sig med enkla åtgärder minskar risken för attack.

Ladda ned vår rapport  här och ta del av insikter om cybersäkerhetsrisker från över 225 it-chefer i Sverige, Norge och Danmark.

5 tips för att skydda ditt företag från DDoS-attacker

1. Utvärdera konsekvenserna av IT-störningar för verksamheten

Hur kritiskt kommer det att vara för verksamheten och kundrelationerna om din webbplats och andra kanaler inte är tillgängliga på grund av en DDoS-attack, och hur mycket nedtid kan du tolerera? Ska några kronjuveler skyddas mer än andra delar av verksamheten? Det behöver inte handla om att till varje pris undvika en attack.

2. Sätt upp en beredskapsplan

Klargör med din leverantör hur reaktionen ska vara på en potentiell DDoS-attack. Ska systemet automatiskt mildra, dvs försöka stoppa eller begränsa attacken? Eller ska du själv uppmärksamma dig på den potentiella attacken så att du själv kan bedöma situationen? Eller bör det vara upp till dig att själv kontakta leverantören om du upplever något misstänkt? Hänsynen är att det kan finnas falska situationer, till exempel ovanligt stor trafik i samband med en säsongskampanj som aktiverar försvarssystemet.

3. Separera linjerna

Om du har en websida med en offentlig IP-adress är det en bra idé att se till att vägen in till webben är separerad från resten av nätverket. Prata med din leverantör om hur ni kan dela upp bandbredden mellan internet och den interna trafiken i företaget, så att en DDoS-attack mot hemsidan inte förlamar hela företaget.

4. Ha en tydlig krishanteringsstrategi

När en attack inträffar måste du reagera så snabbt som möjligt. Därför är det bra att definiera i förväg vem som ska ansvara för dialogen med din nät- och säkerhetsleverantör. Det kan också vara en bra idé att ha ett krismeddelande redo för hemsidan och intranätet, så att alla berörda vet att du är medveten om problemet och jobbar på att lösa det.

5. Investera i ett effektivt DDoS-skydd

Stärk ditt skydd mot överbelastningsattacker ytterligare genom att koppla ett DDoS-skydd till dina nätverk. Tjänsten analyserar all inkommande trafik till din hemsida för att upptäcka och slå larm vid avvikelser. Attacker kan sedan avvärjas eller mildras med olika typer av avancerad trafikfiltrering. För att snabbt få rätt hjälp vid en DDoS-attack är det också viktigt att välja en leverantör som erbjuder support dygnet runt.